Az első gyakorlati órán többnyire két test nem centrikus ütközésével kapcsolatos fogalmak kerülnek bemutatásra és sor kerül egy egyszerű számolási példa közös megoldására is. Ez a témakör azért fontos, mert a későbbi rezgéseket, lengéseket vizsgáló feladatok esetében az ütközés mint a rezgést létrehozó kezdeti feltétel jelenik meg. Leggyakrabban az ütköző testek ütközés előtti sebességállapota ismert (vagy könnyen számolható) és az ütközés utáni sebességállapot meghatározása szükséges a rezgő mozgás megismeréséhez. Az általunk használt ütközést leíró (Maxwell) modell nem részletezi az ütközés alatt lezajló folyamatokkal, kizárólak az ütközés előtti pillanat és az ütközés utáni pillanat sebességállapotainak kapcsolatát írja le.
Főbb fogalmak az ütközési modell megértéséhez:
ütközés pont vagy érintkezési pont
ütközési sík vagy érintkezési sík
ütközési normális vagy ütközési sík normálisa
ütközési talppont vagy talppont
ütközési talppontba redukált tömeg vagy redukált tömeg
Két nem-centrikusan ütköző test érintkezési (vagy ütközési) pontjának és az ütközési normálisának meghatározását szemlélteti az alábbi interaktív ábra. Látható, hogy a rúd bal oldala lekerekített, a jobb oldala pedig szögletes. Az egér segítségével az 1-es test kiinduló helyzetét változtathatjuk. Láthatjuk, hogy a rúd bal oldalán az ütközés során kialakuló érintkezés pont (vagy ütközési pont) két körív érintkezési pontjából adódik, az ütközési síkot pedig a két körív közös érintő síkja adja. Az érintkezési pontban a közös érintő síkra merőleges egységvektor adja az ütközési normálist. Ha azonban az 1-es testet a rúd jobb oldalával ütköztetjük, akkor az ütközési pont a rúd egy sarokpontja és az 1-es test körívének érintkezéséből adódik. Ekkor az ütközési síkot a körív érintő síkja adja az érintkezés pontban. Az ütközési normális pedig az ütközési síkra merőleges egységvektor az érintkezési pontban.
megjegyzés: az ütközési normális irányítottságára (vagy más néven az értelmére) nincs egyértelmű szabály. A feladatok megoldása során csak a vektor irányának meghatározása lesz fontos, az irányítottsága nem. Mutathat az 1-es vagy akár az 2-es test irányába is.
az ütközési pont, ütközési sík és ütközési normális megjelenítése az egér jobbra-balra mozgatásával
Az alábbi ábra az ütközési talppont meghatározását szemlélteti a fent bemutatott két test nem-centrikus ütközése esetén. Az ütközési normális ismeretében a talppont (zöld kör) helyzete meghatározható oly módon, hogy az álló tengely körül elfordulni képes 2-es test csukló (álló) pontjából merőlegest (zöld vonal) állítunk az ütközési normálisra (piros vonal). Az ütközés talppont meghatározásának az a célja, hogy segítségével a nem-centrikus ütközést centrikus ütközésként (mint pl. két kör alakú test ütközéseként) tudjuk majd kezelni.
az ütközési talppont megjelenítése az egér jobbra-balra mozgatásával
A továbbiakban az 1-es és a 2-es test ütközése helyett az 1-es test és a talppontban elhelyezett fiktív tömegpont ütközését fogjuk vizsgálni. Az m1 tömegű 1-es test és az mred tömegű fiktív tömegpont immáron centrikus ütközésnek tekinthető. Az ütközési talppontba redukált tömeg meghatározását az alábbi ábra szemlélteti. A redukált tömeg helye az ütközési talppontban van, nagysága pedig akkora, mellyel ugyanakkora tehetetlenségi nyomatékot ad az álló pontra (csuklóponttól való távolságának négyzete) mint amekkora a rúdé (ΘA). Az ábrán a redukált tömeg nagyságát a méretével szemléltetjük, valójában az mindvégig csak egy tömegpont marad, egyedül a tömege változik.
az ütközési pont, ütközési normális és a redukált tömeg megjelenítése az egér jobbra-balra mozgatásával
Az általunk használt egyszerűsített Maxwell ütközési modell segítségével csak az egymással ütköző m1 és mred tömegű testek ütközése előtti és ütközés utáni pillanatban értelmezhető ütközési normális irányú sebességkomponensek között kapcsolat írható fel. Az alábbi ábrán szemléltetett rúd és az abból származtatott mred tömegű fiktív tömegpont nyugalomban van (c2=0), ezért a példánkban csak az 1-es test c1 sebességvektorát bontjuk ütközési normális irányú (c1_n) és arra merőleges irányú (c1_t) sebességkomponensekre. Az ütközés előtti sebességeket ("c") betűválasztással is megkülönböztetjük az ütközés után sebességektől ("c").
az 1-es test ütközés pillanata előtti normál és tangencionális sebességkomponenseinek megjelenítése az egér jobbra-balra mozgatásával
Az egyszerűsített Maxwell-ábra az ütközési sebességnek csak a normál komponenseit ábrázolja, vagyis csak azokat a sebesség összetevőket, amelyek az ütközési normális irányában hatnak. Az ütközés során ugyanis csak ezek a komponensek változnak. Ezzel jelentősen leegyszerűsödik az ütközés elemzése. Ütközés utáni normál sebességkomponensek meghatározásának lépései az egyszerűsített MAXWELL ábra segítségével az alábbi ábrán látható. A fenti ábrákat követve, a jelölések m1 és mred tömegű testekre vonatkoznak.
a Maxwell ábra szerkesztési lépéseinek az egér fel-le mozgatásával
Az 1-es test V1n és redukált tömeg VTn ütközés utáni normálsebességeinek meghatározásával a testek ütközés utáni sebességei is könnyen felírhatók.
Az 1-es test sebességek: V1=V1n+V1t
Az redukált tömegpontsebességek: VT=VTn+VTt
A feladatok sok esetben nem csupán a redukált tömeg ütközés utáni sebességállapotára vonatkoznak, hanem a arra a testre, amelyből a redukált tömeget származtattuk. A mi esetünkben a fenti példákban bemutatott 2-es testre. A redukált tömeg normálsebességéből (VTn) és az állópont (A) talppont (T) távolságból (dAT) könnyen felírható a csak elfordulásra képes 2-es test szögsebessége:
φ2 =VTn*dAT